Superrijk in de Lage Landen

Auteur: Marcel Metze

De namen veranderen, de toplaag blijft. Steeds weer benut ze de voordelen van ongelijkheid, immigratie, globalisering, vrouwen, financiële stelsels, ideologieën, macht, netwerken, innovaties, nieuwe markten, het toeval en haar eigen psychopathische trekjes.
Wie waren en zijn de rijkste families van de Lage Landen?
Waar komt deze rijkdom vandaan?
Hoe word je superrijk?
“Heb het toeval aan je zijde, kom ter wereld in een superrijke of minstens welgestelde familie, trouw een rijke vrouw of een rijke man en speel handig in op de mogelijkheden. En heb een paar psychopathische trekjes.’
Hoewel mensen en tijden veranderen, blijven de mechanismen waarmee (super)rijkdom ontstaat, wordt doorgegeven en verloren gaat, bestaan. In zijn zoektocht naar deze mechanismen neemt Jos van Hezewijk de lezer mee door de Nederlanden in heden en verleden. In twaalf thematische hoofdstukken en tientallen portretten komt hij tot – ook voor hemzelf – verrassende inzichten. Zo waren de Nederlanden nooit grote mogendheden, ook niet in de Gouden Eeuw, en ze danken hun rijkdom vooral aan buitenlanders. Vrouwen zijn het grote doorgeefluik van geld, status en macht. De rijksten verdienen zowel aan schepping (innovatie, nieuwe markten) als aan vernietiging (oorlog en uitbuiting, van zowel mens als natuur), en ze behalen veel van hun successen dankzij hun psychopathische trekjes.
Jos van Hezewijk, sociaal geograaf, is decennia bekend door zijn baanbrekende onderzoek naar de elite van Nederland en is directeur van Elite Research. Daarnaast is hij auteur van bekende boeken als De nieuwe elite van Nederland en de bestseller De top-elite van Nederland.
Marcel Metze is gepromoveerd historicus en is momenteel werkzaam als onafhankelijk journalist en redactieadviseur. Hij staat bekend als een van de beste onderzoeksjournalisten van Nederland. Zijn boek Ze zullen weten wie ze voor zich hebben over Anton Philips werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en onderscheiden met de Managementprijs van het Jaar 2006.
Jos van Hezewijk en Marcel Metze schreven samen Je kent wie je bent. De verborgen krachten van relatienetwerken, dat de management top 10 behaalde.


Marcel Metze

Onderzoeksjournalist

Lezingen Masterclasses Keynotes

Marcel Metze

Onderzoeksjournalist
Beschikbaar voor: Lezingen Masterclasses Keynotes

Marcel Metze (1952) is a journalist and historian. Since the early 1980s he has been investigating big business and government. He authored books on Philips Electronics, the Dutch banks, the powerful Highways and Waterways Agency, and the international vegetable oils industry. Between 2011 and 2015 Metze developed a teaching lab for young investigative journalists. In March 2017, he started the Tobacco Investigations Desk (Onderzoeksredactie Tabak), which he later incorporated into a new non-profit research journalism organization, The Investigative Desk. Metze is an editorial advisor of the Dutch Journal of Medecine and is currently working on a political biography of Royal Dutch Shell.

auteurs, sprekers, onderwerpen, masterclasses & workshops

AUTEURS & SPREKERS

Lezingen, keynotes, optredens door topauteurs